De beweging van de Tachtigers
Een groep jonge schrijvers en kunstenaars uit Amsterdam en omgeving vormde de beweging van de Tachtigers. Voor deze nieuwe generatie ging de kunst om de kunst. De enige doelstelling van kunst was volgens hen intrinsiek; kunst had geen enkele morele of didactische functie. Het doel van de kunstenaar was het scheppen van schoonheid. Punt. De Tachtigers hadden een afkeur van pedante diepzinnigheid en hielden met hun kunst een pleidooi voor gezond verstand. Ze zochten naar een nieuwe levensstijl en die moest uit het niets worden gecreëerd.
De kunstenaars waren met elkaar verbonden door een gezamenlijke droom van schoonheid. Die vulden ze op hun eigen manier in: alle kunst die emoties opriep, was voor hen per definitie esthetisch. Ook vervelende, verdrietige en ‘lelijke’ zaken konden zo toch aanspraak maken op de kwalificatie ‘schoon’.
De schrijvende Tachtigers kregen niet makkelijk toegang tot de gevestigde tijdschriften. Daarom richtten ze hun eigen spreekbuis op, De Nieuwe Gids, die al snel
De kunstenaars waren met elkaar verbonden door een gezamenlijke droom van schoonheid. Die vulden ze op hun eigen manier in: alle kunst die emoties opriep, was voor hen per definitie esthetisch. Ook vervelende, verdrietige en ‘lelijke’ zaken konden zo toch aanspraak maken op de kwalificatie ‘schoon’.
De schrijvende Tachtigers kregen niet makkelijk toegang tot de gevestigde tijdschriften. Daarom richtten ze hun eigen spreekbuis op, De Nieuwe Gids, die al snel
spraakmakend werd. De schrijvers zijn van grote invloed geweest op de Nederlandse literatuur. Met de woordkunst introduceerden ze een nieuw soort taalgebruik.
De schilderende Tachtigers lieten zich vooral inspireren door het impressionisme. Mede onder invloed van de schilders van de Haagse School namen ze voorgoed afscheid van de oude principes van de realistische zeventiende eeuwse schilderkunst.
Bekende Tachtigers zijn onder anderen Willem Kloos, Albert Verwey, Alphons Diepenbrock, Frederik van Eeden, Lodewijk van Deyssel, Willem Witsen, Jan Veth, Eduard Karsen, Jan Toorop, George Hendrik Breitner en Isaac Israels.
Tussen al die flamboyante heren in bewoog beeldhouwster Sara de Swart zich als mecenas en muze. Ze kocht veel kunst van haar vrienden, gaf opdrachten voor kunstwerken en steunde hen waar ze kon. Dat leverde haar de bijnaam de Muze der Tachtigers op.
De schilderende Tachtigers lieten zich vooral inspireren door het impressionisme. Mede onder invloed van de schilders van de Haagse School namen ze voorgoed afscheid van de oude principes van de realistische zeventiende eeuwse schilderkunst.
Bekende Tachtigers zijn onder anderen Willem Kloos, Albert Verwey, Alphons Diepenbrock, Frederik van Eeden, Lodewijk van Deyssel, Willem Witsen, Jan Veth, Eduard Karsen, Jan Toorop, George Hendrik Breitner en Isaac Israels.
Tussen al die flamboyante heren in bewoog beeldhouwster Sara de Swart zich als mecenas en muze. Ze kocht veel kunst van haar vrienden, gaf opdrachten voor kunstwerken en steunde hen waar ze kon. Dat leverde haar de bijnaam de Muze der Tachtigers op.